top of page

Spuit elf geeft (ook) Pinterest-modder (en tips)

Pinterest staat vol plaatjes van droomhuwelijken, droominterieurs en do-it-yourself-tips voor perfecte cupcakes, onstabiele boekenplanken en trendy nagellakpatronen. Die zijn vermoedelijk de grootste trekpleister van de site. Dat soort onzinnige plaatjes, inclusief de hoe-vlecht-ik-vandaag-mijn-haar-tutorials, trekken mij echter totaal niet. Toch ben ik actief op Pinterest.



Als bladenmaker moet ik natuurlijk ontwikkelingen als Pinterest volgen. De site is een mooie aanvulling van en verwijzing naar bijvoorbeeld lifestyle- en foodiesmagazines. Denk aan de vele stylishe interieurshots, culinaire hoogstandjes en hippe outfits die worden gepind. Eén klik op het plaatje en je wordt doorgeleid naar de website en daarmee naar het magazine in kwestie - hoop je als bladenmaker. Je maakt potentiële lezers ‘lekker’ voor het komende nummer. Of je laat ze terugklikken naar een oud en online gedeeld artikel. Je zou dus gek zijn als je als blad niet op Pinterest aanwezig bent.



Als bedrijf, dus ook als zelfstandige, kan ik Pinterest handig inzetten. Bijvoorbeeld om mijn interesses, smaak en zelfs geestelijke gesteldheid (op dat moment) te tonen. Want ook als tekstschrijver moet ik bekennen: één beeld zegt soms meer dan duizend woorden. Beeldenmakers kunnen bovendien hier hun portfolio tonen. Dat gaat als tekstschrijver wat lastiger. Alhoewel…



Het succes van Pinterest is de gebruiksvriendelijkheid en het concept zelf: plaatjes kijken en verzamelen. Daarom gebruik ik de site ook. Dankzij Pinterest is een gigantische berg tijdschriften de papierbak ingegaan en is mijn huis enkele stofnesten armer. De site functioneert als mijn geheugen en bewaarplek. Hier bewaar ik slim design en goede kunst, quotes die me op een ander spoor zetten, nutteloze feiten, fijne filmpjes en foto’s die een werkelijkheid tonen die ik met mijn blote oog vaak niet registreer.



Zit ik schrijvenderwijs even vast, zoek ik een nieuw idee of slaat de verveling toe, dan is een bezoekje aan Pinterest zeer fijn. Vooral sinds ik de unfollow-knop heb gevonden en nutteloze DIY-tips en stylingadviezen niet meer hoef te zien.



Naast de unfollow-knop nog een paar tips voor degenen die Pinterest minder wijverig willen gebruiken. Check bijvoorbeeld:




En had ik al mijn eigen Pinpage genoemd? Nog een negende verwijzing dan. Klik hier.

Andere schrijfsels
bottom of page