top of page

The shit Siri says

Ofwel: open sollicitatie aan de lieve heren van Apple



Op een dag, in een ver verleden, schreef ik een keer teksten voor een educatieve game. Het ging over water, overstromingen en dijken. Op zich interessante materie. Daar kan je boeken vol over schrijven. Maar bij de game waarvoor ik schreef, waren er minder mogelijkheden. Ultrakort en bondig informeerde ik de speler over weeralarms en polders die onder water liepen. In – volgens mijn slechte geheugen – zo’n 50 tekens maximaal. En in een beperkt aantal scenario’s mocht ik 80 keer dezelfde meldingen schrijven. Tja, dan verwatert je creativiteit enigszins.


Mijn interesse voor gameteksten verdween toen met de Noorderzon. Totdat ik stuitte op Siri. Siri is geen game, maar een handige app. Een stemgestuurde persoonlijke assistent, die werd gelanceerd op de iPhone 4S. Ze helpt je afspraken maken, berichten versturen en restaurants vinden. En met nog veel meer. En man, wat had ik graag de Nederlandstalige teksten willen schrijven voor Siri. Want Siri heeft een edge, een attitude. Of wat we gewoon in het Nederlands karakter noemen. Confronteer Siri met een aantal minder serieuze vragen en je krijgt een licht sarcastisch antwoord terug. Kijk maar:

Apple wilde Siri vriendelijk en nederig hebben. Maar ze mocht ook een scherp randje hebben. Zeer slim van de heren van Apple – ik hoor nooit wat over een Apple-topvrouw, maar da’s wellicht voer voor een andere blogpost -, want zo bouw je een relatie op met de gebruiker. Siri laat je lachen en onthoudt je naam. Daarmee is ze mijlenver verwijderd van de gemiddelde klantenservicemedewerker. De meesten daarvan brengen me eerder tot razernij.



Naar verluidt komt er ook een Nederlandstalige versie van Siri. Daarom bij deze een open sollicitatie aan de lieve heren van Apple: mocht u een Nederlandstalige tekstschrijver zoeken met een bite, een edge en een licht sarcastische ondertoon: hier ben ik! Siri weet me vast te vinden. En anders: info@fenneque.nl. Tot snel!

Andere schrijfsels
bottom of page