top of page

Junkies United

Zelden loop ik heerlijk opgeladen een kiosk uit. Meestal waggel ik de winkel uit, vermoeid wrijvend over mijn onderrug en over mijn ogen. Een kleine geeuw maakt de brakke toestand vaak compleet. Die fysieke ellende komt niet door een oud lijf (daar heb ik een gebrek aan). Ik geef de schuld aan de bladen.



Het zit namelijk zo: ik zie het verschil niet meer. Het ene blad lijkt verdomd veel op het andere. Ik moet tegenwoordig lezen om titels te onderscheiden. Als potentiële lezer wil ik dat toch juist niet doen? En dat ene blad dan? Dat zichzelf qua compositie onderscheidt van de rest? Dat ziet er eigenlijk hetzelfde uit als vorige keer. Gevolg? Wederom sta ik voorovergebogen te turen naar alle coverteksten en een beroep te doen op mijn geheugen: heb ik dit al gelezen, heb ik dit al gezien? Gezien de staat van mijn geheugen, kan dit enige tijd in beslag nemen.



Als ik mezelf echter echt brak wil hebben, dan zoek ik een internationale tijdschriftenverkoper op. Zo eentje die je bijna niet meer ziet. Want – man oh man – wat een lekkere covers hebben ze daar.* Voorover bukken, turen, staren, hersens pijnigen: het hoeft allemaal niet meer. Ik slinger heen en weer tussen prachtige coverbeelden, zucht verrukt van alle opwinding, betrap mezelf op een klein dansje en kom plots tot een halt als ik denk aan de portemonnee-inhoud. Wat mij niet belet om daar te blijven. Allerminst; dan begint het wikken en wegen: zal ik die of die meenemen? Wat betekent dat ik een groot aantal prachtige beelden achter mij moet laten.



Gelukkig kan ik alsnog enigszins vermoeid naar huis strompelen of trappen. Want aldaar weet ik altijd Coverjunkie te vinden. Een site vol prachtige – of aparte – covers. Zonder dat die caissière je nauwlettend in de gaten houdt, nog steeds met die afkeurende wenkbrauw omhoog. Want dansende klanten, daar houden ze niet van in de kiosk. Neen, kijken, genieten en dansen van genot: dat kan ook thuis. Schaamteloos en zo lang je wil. Dankjewel, Coverjunkie!





* Daarbij vergeet ik gemakshalve die line-up van geheel identieke coverbeelden van veelal celebrity- en sportbladen. Die keer ik wijs de rug toe.

Andere schrijfsels
bottom of page