top of page

Qu’est-ce que c’est?

Fouten maken is voor losers, zoals rehab voor quitters is. Gewapend met het Groene Boekje – of het Witte op verzoek - trek ik vol goede moed de wereld in. Dapper tik ik op mijn Macje voort, teksten opleverend voor wie dat wil. Toch kan ik soms ook een loser zijn. Door niet-oplettend met mijn vinger de verkeerde toets aan te raken. Of door te dagdromen over verre oorden en de kapitale fout te maken ’t kofschip uit het oog te verliezen.



Zo’n foutje is snel hersteltd. Een kwestie van niet gehaast typen, even wegleggen en -eventueel door anderen laten- nalezen. Toen ik enthousiast Fenneque als titel boven mijn website tikte, was er geen sprake van onoplettendheid of rare dagdromen. De communicatie tussen vingers en brein was –nagenoeg– optimaal. Niet alleen fysiek, ook mentaal zat ik achter mijn Macje.



Waarom er dan toch Fenneque bovenaan mijn blog prijkt? Mijn eigenlijke naam, Fenneke, komt uit Friesland en betekent klein vrouwtje. Dat past weliswaar fysiek bij mij. Maar: ik ben een Hagenees, woonachtig in het Vlaamse Gent én groots qua dromen en ambities. Al schrijf ik het zelf. Fenneque is mijn koosnaam, gekregen van mijn Franse maman en haar dochter Mémé.

En toevallig staat Fenneque in het Frans ook voor een uiterst lieflijk woestijnvosje. In het Nederlands heet dit kleinste vosje van alle vossensoorten de Fennek. Het is een nachtdiertje dat in de droge Sahara leeft. Schuw, maar tembaar. Agressief, indien nodig. Behangen met enorme oren, waarmee ze zelfs op 1,5 km een ander dier kunnen horen. Trouw tot in den treuren en een tikje mysterieus.


Kijk, daar kan ik me beter in vinden dan in een Fries klein vrouwtje. Want ik ben zelf ook een (door)bijtertje, behangen met luistergrage oren en trouw tot in den treuren. En ik werk het liefst in de avonduren. Fenneque dus. Maar ik luister ook naar Fenneke.



De uiterst lieflijke fenneque/fennek staat trouwens op de rode lijst van de IUCN. Maar door gebrekkige informatie nog als een 'least concern'. Gelukkig bestaat het Wereld Natuurfonds nog.

Andere schrijfsels
bottom of page