top of page

Ergerlijk

Natuurlijk is Twitter een fantastisch medium, vol prachtige kansen, leuke ontmoetingen en handige info. Maar sommige zaken… ronduit ergerlijk. Neen, ik ga het niet hebben over onzinnige zaken die met regelmaat wereldkundig worden gemaakt. Als enthousiaste twitteraar zet ik soms ook de meest onnodige zaken online. Gewoon, omdat het kan. En uit verveling.



Neen, ik ga het ook niet hebben over tik- en spelfouten. Ik vind dat Twitter een spontaan medium moet zijn. Je gooit snel wat op het web, deelt snel een link, reageert snel op een andere tweep. Het hoeft niet talloze malen overdacht en herlezen te worden. Het hoeft geen perfect bericht te zijn. Je bent een mens, geen machine. Ook ik maak soms domme fouten. Tja, dat heb je als snelle en spontane twitteraar.



Ik ga me ook niet verzetten tegen de ontwikkeling van nieuwe termen als twexit, twuste, tweeps, tweetups en twittastic*. Taal evolueert. Het is flexibel. Het past zich aan aan de tijd, noden en trends. Zo gaat dat. En ik ben niet star, tegen verandering, conservatief, behoudend of een liefhebber van het classicisme. Dat zou namelijk ook betekenen dat alle bijdragen van Van Kooten en De Bie aan het taaluniversum overboord moeten. “Mozes Kriebel, wat een onzin”, ik hoor het je denken. Juist. Mee eens.


Waar ik zelf last van heb (categorie: felle frons, rode vlekken) zijn rare werkwoordsvervoegingen en kromme zinnen. En die zijn überhip in tweets.



Een voorbeeld:

“Ik heb dorst -een kop koffie inschenkt-”

Nog één? Ok, nog één:

“Wat is dat een rare tweet -aan hoofd krabt-”



Dat er geen punt achter de zin staat is één ding. Maar aan hoofd krabt of kop koffie inschenkt? Wat heeft dat te betekenen? Is de tweep in kwestie (degene die het twitterbericht typt) opeens een poppetje dat allerlei dingen doet? Is het werkwoord daarom vervoegd in de derde persoon? En wat doet dat werkwoord aan het einde van de zin? Moet ik soms vooraf automatisch ik ben degene die toevoegen? Hoe? Wat? Ik begrijp het niet.



Ja, ik ben blond. Ja, ik heb een woordenboekje nodig als ik UNK (= you never know) in een sms’je zie staan. Dus: leg het aan me uit alsof ik blond ben en sms-woordenboeken nodig heb. Want ik begrijp het niet. Of beter getweet: Ik snap het niet – krabt aan hoofd -. Of, nog beter, leer werkwoorden vervoegen.





*Geen idee wat dit allemaal betekent? Zoek het op. Daar is Twittonary uitermate geschikt voor.

Andere schrijfsels
bottom of page