top of page

Master of ceremonies

​​

Mijn oudere broer is sinds een jaar vader. En binnenkort gaat hij trouwen. Mag ook wel, want een bastaardkind in de familie is voor niemand leuk. Alhoewel… mijn kleine broertje, voormalig zwart schaap, kijkt verrassend blij sinds mijn neefje geboren is.


Om de trouwerij in goede banen te leiden, vroeg mijn oudere broer zuslief (ik) ceremoniemeester te spelen. Een goede zet. Bij het maken van sociale contacten (lees: zijn schoonfamilie) neem ik al snel een interviewhouding aan. Koetjes en kalfjes doe ik niet aan (want: mijn jaren op de kinderboerderij zijn allang vervlogen). En hartelijk lachen ziet er bij mij altijd een beetje uit als bij Wednesday.


Zijn trouwfeest moet het dan ook niet hebben van mijn sociale vaardigheden en hartelijk gelach. Dingen regelen daarentegen, dat verloopt bij mij veel natuurlijker. Planning opzetten, taken opstellen, verdelen en (controle op) uitvoering: dat vind ik leuk. Geef mij een grootse en meeslepende opdracht en ik maak het behapbaar en uitvoerbaar. Zelfs trouwerijen, zo blijkt.


Mijn schijnbaar koele afstandelijkheid helpt de klus klaren. Ik stel, als het moet, kille vragen. Om zo een streep in de gastenlijst te zetten. Ik let op dat de fotograaf zelf niet lief lacht. Maar juist die lachende mensen vastlegt. Zelfs bij de giveaways denk ik niet aan het aanvullen van mijn collectie lelijke fotolijstjes. Ik denk aan het budget. En wat past bij broerlief en soon to be schoonzus.


Reacties op mijn taak als ceremoniemeester waren eensluidend en eenduidig: waarom jij? Romantiek lijkt namelijk niks met mij van doen te hebben. Schijn bedriegt. Pride & Prejudice is nog altijd één van mijn favoriete boeken. En ik bezit een bloemetjesjurk. Dat lijkt mij voldoende bewijs. Toegegeven, met trouwen zelf heb ik niks. Maar ik was oprecht blij toen Mr. Darcy eindelijk Lizzy ten huwelijk vroeg. In het boek én in de BBC-serie. Echt.


Ik ben dan ook blij dat mijn broer deze stap zet. Ook zodat mijn kleine broertje netjes zijn plek in de familiale orde weer kan innemen. Ik vind het namelijk fijn als dingen op hun plaats vallen. Dat alles goed geregeld is. En daar help ik graag aan mee.


Andere schrijfsels
bottom of page