top of page

Reallife Adèle

adele.jpg

Deadlines haal ik op één manier: googelen. Laat mij een uurtje oeverloos surfen en plots is het daar: inspiratie. Opeens weet ik de invalshoek, met welke zin ik die eerste alinea open, wat daarop volgt en hoe het verhaal tot een bevredigend einde komt. Alsof de puzzelstukjes allemaal op hun plaats vallen.



Dat googelen houdt voor mij, als tekstschrijver, niet in dat ik andermans teksten doorneuzel. Of simpelweg andermans opbouw pik. Neen. Ik kijk het liefst naar plaatjes. Mooie, rare, bewegende, oude, kunstzinnige, grappige… het maakt niet uit. Kijken zal ik.



Zo kwam ik al googelend op reallife Klimt, een project van het artistieke duo Kattaca. Zij maakten 10 schilderijen van Klimt na, maar dan met echte mensen, van vlees en bloed. Met de nodige gouden accenten. En inclusief het sensuele, het gestileerde en de tederheid, die de Oostenrijkse kunstenaar ook in zijn werk stopte.



Nu wil het toeval dat voor de cover van het #7dimag (ofwel: het magazine voor Seven Days of Inspiration) een soortgelijk concept bedacht is. Dit keer geen Klimt, maar Delacroix. En neen, niet de Dood van Sardanapalus. Het gaat immers om het upgraden van Nederland. Mijn collega’s, grafisch ontwerper Birgitta van Langeveld en de fotografen van Cheers To Your Eyes, kwamen op het geweldige concept. En binnenkort volgt de fotoshoot*. Dus ik ben erg benieuwd.



Tot die tijd vermaak ik me bijvoorbeeld met deze Kattaca-interpretatie van Adèle, mijn favoriet van de 10. Oh ja… en tikken. Moet namelijk nog een deadline halen.




*Weet jij nog een stylist, decorbouwer en productiebegeleider? Mooi, tweet dan even de redactie van #7dimag via@7dimagazine.


Andere schrijfsels
bottom of page