top of page

Thank you for the music, for giving it to me

Goede teksten vind je overal. In alle soorten en maten. Van fabuleuze oneliners op Boomerangkaarten tot prachtig – soms langdradig - proza bij Mulisch. En zelfs in de Linda.



Als tekstschrijver slaat mijn brein pas echt op hol bij het horen van kneitergoede, grappige en bezielde songteksten. Dan heb ik het niet over corny meezingers als 'Hou Me Vast' van Volumia!. Neen, het gaat mij om slimme vondsten, mooie grootspraak en sublieme woordkeuzes wanneer het gaat om het beschrijven van een bepaald idee, gevoel, situatie of gebeurtenis.



Verbazing, en daarom originaliteit, trekt me over de streep. Zo doet het zinnetje "I don't understand her. It's like she's speaking in Swahili" mij na vier jaar nog altijd lachen. Ik verbaas me nog altijd erover dat het The Divine Comedy is gelukt deze regel te zingen in 'Arthur C. Clarke's Mysterious World'.



Nog een die mij blij doet verbazen en die briljant blijft, zelfs 10 jaar later nog: "Don’t worry about the future. Or worry, but know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum." Baz Luhrmann - Everybody’s Free (To Wear Sunscreen)



Goed. Op Lowlands 2010 nog meer tekstuele inspiratie én verse, sappige, lekker allitererende en intrigerende songteksten. Dat je het weet.

Andere schrijfsels
bottom of page